لاستیک بوتادین (BR) چیست؟

لاستیک های هنری و صنعتی مل

لاستیک بوتادین (BR) چیست؟

۳۰۴ بازديد

لاستیک بوتادین (BR) چیست؟

 

لاستیک بوتادین لاستیکی با بیشترین حالت الاستیک در نظر گرفته می شود. نام شیمیایی این لاستیک پلی بوتادین می باشد. این لاستیک پلیمریزه شده است و معمولا در ترکیب با دیگر لاستیک ها استفاده می شود و دومین لاستیک مصنوعی از نظر بیشترین حجم تولید پس از استایرن بوتادین (SBR) است که در سال 1999، مصرف آن در حدود 1935000 تن در سراسر جهان بود.

پلی بوتادین با سه روش  پلیمریزه می شود که در این صورت سه ایزومر سیس (Cis)، ترانس (Trans) و وینیل (Vinyl) بدست می آید. خواص پلی بوتادین با توجه به این سه ایزومر متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال: پلی بوتادینی که دارای درصد سیس بالا است High Cis Polybutadiene نامیده می شود و دارای خاصیت ارتجاعی بالا و بسیار متداول است در حالی که پلی بوتادینی که دارای درصد بالای ترانس است High Trans Polybutadiene نامیده می شود و پلاستیک کریستالی و بدون هیچ کاربرد مفیدی است.

تولید سالیانه این پلیمر در سال 1380 بیش از 2.1 میلیون تن بود که از لحاظ تناژ مصرف در بین لاستیک ها، بعد از لاستیک استایرن بوتادین SBR یا (Styrene Butadiene Rubber) در رتبه دوم قرار دارد.

 

تاریخچه و چگونگی تولید لاستیک بوتادین (BR) (Butadiene Rubber) یا پلی بوتادین (PB (Polybutadiene

 

پلی بوتادین در سال 1910 توسط یک دانشمند روسی (Sergei Vasilyevich Lebedev) پلیمریزه شد، که در سال 1926 فرآیندی را برای تولید بوتادین از اتانول اختراع کرد و  توانست برای توسعه تولید پلی بوتادین از سدیم به عنوان یک کاتالیزور استفاده کند. با توجه به این کشف، کشور شوروی اولین کشوری بود که در اواخر سال 1930 موفق به تولید صنعتی این پلیمر گردید. از جمله کشورهایی که به تحقیق و توسعه تولید پلی بوتادین کمک بسیاری کردند آلمان و آمریکا بودند.

بنابراین لاستیک بوتادین جزو اولین الاستومرها یا لاستیک هایی بود که اختراع شد، 70% از پلی بوتادین تولیدی، برای ساخت لاستیک و تایر استفاده می شود و 30% از آن به عنوان افزودنی به لاستیک های دیگر اضافه می شود تا استحکام مکانیکی آنها را بهبود بخشند.

 

کاربرد های لاستیک بوتادین چیست؟

 

کاربرد عمومی آن ترکیبی از BR و لاستیک طبیعی در تایرهای کامیون است. استفاده اصلی از لاستیک بوتادین در لاستیک هایی است که بیش از 70 % از پلیمر در دیواره ها و آج ها تولید می شود.

این لاستیک معمولا با الاستومرهای دیگر مانند لاستیک طبیعی یا SBR برای کامپاندهای آج ترکیب می شود. همچنین دارای یک کاربرد اصلی به عنوان یک اصلاح کننده ضربه برای رزین آکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) و پلی استایرن با حدود 25٪ از کل حجم در این کاربردها است. معمولا حدود 7% این لاستیک به فرآیند پلیمریزاسیون برای ساخت این رزین های لاستیکی چقرمه افزوده می شود.

با توجه به جهندگی فوق العاده آن، تخمین زده شده است که سالانه در حدود 20،000 تن در سراسر جهان از پلی بوتادین “high cis” برای توپ های گلف استفاده می شود. این کاربرد به طور گسترده ای در حال رشد است، زیرا به نظر می رسد صنعت توپ گلف از تکنولوژی توپ قدیمی به دو قطعه در حال حرکت است، ساختار هسته جامد از BR در ترکیب با دیگر لاستیک ها ساخته شده است.

کاربرد: بیشترین کاربرد آن در ساخت لاستیک های اتومبیل های سواری، کامیون و اتومبیل های مسابقه است همچنین آج تایر نیز از کوپلیمرهای پلی بوتادین می باشد، ساخت کفش، تسمه و نوار نقاله، اسفنج های لاستیکی، شیلنگ و واشر، توپ گلف

 

مشخصات لاستیک پلی بوتادین :

 

  • الاستیسیتی بالا
  • خواص دمایی کم
  • مقاوم در برابر فرسایش
  • هیسترسیزیس کم
  • انعطاف پذیری خوب در دمای محیط
  • مقاومت به سایش بالا در شرایط سرویس دهی
  • مقاومت کم به غلطک

ویژگی های اشتعال و روش شناسایی آسان:

 

در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.

شعله زرد متمایل به نارنجی دارد و کمی ترق توروق می کند.

دود سیاه توأم با ذرات کربن دارد.

در شعله چکه نمی کند.

بوی لاستیک سوخته و نامطبوع می دهد.

 

مزایا و معایب لاستیک بوتادین چیست؟

 

مزایا: مقاومت در برابر آب،

بسیار مقاوم و بسیار بادوام در برابر سائیدگی و ترک خوردگی

مقاومت در برابر سایش

حرارت زایی کم و داغ نکردن تحت تنش های دینامیکی و ثابت

ترک نخوردن،

انعطاف پذیری در دمای پایین،

مقاومت خوب در برابر اسید ها، باز ها، الکل ها و حلال های اکسیژنه و …

مقاومت در برابر نور خورشید،

قیمت نسبتاً مناسب

 

معایب: مقاومت کم در برابر روغنها،

بنزین و حلال های هیدرو کربنی (آلیفاتیک و آروماتیک)،

مقاومت ضعیف در برابر عوامل جوی و ازون،

مقاومت کم در برابر نفوذ گازها،

مقاومت گرمایی کم،

مقاومت کم در برابر شعله و اشتعال،

فرآیند پذیری بسیار مشکل

Tags: تولید کننده بوتادین چیستتولید کننده بوتادین چیست تولی
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.