آکریلونیتریل بوتادین استایرن چیست ؟

لاستیک های هنری و صنعتی مل

آکریلونیتریل بوتادین استایرن چیست ؟

۳۰۵ بازديد

آکریلونیتریل بوتادین استایرن چیست ؟

آکریلونیتریل بوتادین استایر Acrylonitrile butadiene styrene  که با مخفف  ABS  شناخته می‌شود، نوعی پلیمر گرما نرم است که از پلیمریزاسیون استایرن و اکریلونیتریل در حضور پلی بوتادین به دست می‌آید و دارای ساختاری آمورف می‌باشد.

آکریلونیتریل بوتادین استایر به دلیل قیمت مناسب و همچنین خواص متعادل مکانیکی، حرارتی و شیمیایی در دسته پر مصرف‌ترین مواد اولیه پلاستیکی قرار می‌گیرد. که دارای استحکام ابعادی و مقاومت حرارتی خوب و نیز مقاومت به ضربه بالا میباشد.

این پلیمر بسیار مقاوم به خراشیدگی است و همچنین این ماده عمدتاً در لوله‌های حمل مواد نفتی، لوله‌ها، وسایل خانه، اثاثیه، مبلمان، ترکیبات وسایل خودرو، تلفن و تجهیزات الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرد

 تاریخچه آکریلونیتریل بوتادین استایر چیست؟

آکریلونیتریل بوتادین استایر برای اولین بار در اوایل دهه‌ی ۱۹۵۰ عرضه شد. از آن موقع پلیمرهای ABS جا افتاده‌ و در حال حاضر تولید سالانه آن‌ها بعد از پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن، پی وی سی و پلی استایرن انجام می‌شود.

گرچه پلیمرهای استایرن اکریلونیتریل برای بسیاری کاربردها به مقدار کافی چقرمه هستند ولی برای سایر مصارف از این جهت مناسب نیستند.

 

مزایا پلیمر آکریلونیتریل بوتادین استایر چیست؟

این ماده مخصوصا به عنوان محفظه‌ی با کیفیت دستگاه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است. دلیل پذیرش گسترده آن عبارتند از:

۱-مقاومت ضربه بالا

۲- میزان سفتی خوب

۳-کیفیت عالی سطح

۴-پایداری ابعادی بالا در دماهای بالا

۵-مقاومت شیمیایی خوب

۶-مقاومت خوب در برابر ترک زایی تحت تنش

 

معایب پلیمر آکریلونیتریل بوتادین استایر چیست؟

۱-عدم شفافیت

۲-مقاومت ضعیف در برابر شرایط جوی

۳-مقاومت ضعیف در برابر شعله

 

خواص و کاربردهای پلاستیک‌های ABS

خواص مهم پلیمرهای ABS عبارتند از:

  • چقرمگی و مقاومت ضربه،
  • پایداری ابعاد،
  • مقاومت خوب در برابر واپیچش گرمایی (نسبت به گرمانرم‌های پرمصرف)
  • خواص خوب در دمای پایین و قابلیت آب‌کاری بدون مشکلات زیاد

 

در طول سال‌ها، تفاوت‌هایی در موازنه مصرف UPVC و ABS در اروپای غربی در مقایسه با ایالات متحده وجود داشته و  این مسئله عمدتا به دلیل عرضه زودتر UPVC در اروپای غربی و ABS  در ایالات متحده می باشد به طوری‌که ABS در ایالات متحده آمریکا اکثرا برای لوله و اتصالات استفاده می‌شود و UPVC هم مصارف مشابهی در اروپا دارد.

با وجود ابقای این تفاوت‌های سنتی، در حال حاضر ABC  هم در اروپا و هم در ایالات متحده به خوبی جا افتاده است. علاوه بر PVC سخت، ABS  نیز در مقابل خود، پلی‌پروپیلن را به عنوان رقیب دارد.

در سال‌های اخیر از نظر وزن پلی‌پروپیلن ماده‌ی ارزان‌تر بوده و حتی به لحاط حجمی هم به صرفه‌تر است. از سویی دیگر خواص فهرست شده در بالا خصوصا چقرمگی بسیار بالا و مقاومت بهتر در برابر واپیچش گرمایی منجر به آن شده که ABS در بسیاری از موارد ترجیح داده می شود.

به دلیل آنکه مدول خمشیABS  نوعا از پلی پروپیلن بالاتر است. جدار قطعات قالب گیری شده از ماده‌ی اخیر برای آن‌که سفتی مشابهی را نشان دهند بایست حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد ضخیم‌تر باشد.

همچنین این نکته نیز حائز اهمیت است که به دلیل گرمای ویژه بالاتر و گرمای نهان ذوب، خنک کردن پلی پروپیلن موقع فراوری طولانی‌تر است

 

در ادامه می توان به این نکته اشاره کرد که :

با انتخاب گریدهای مناسب  PVC و NBR، می توان آلیاژهای کاملا سازگار این دو پلیمر را تولید کرد و از ویژگی های مثبت هر دو بهره برد.

برای مثال :  فرایند پذیری و مقاومت خوب PVC به ازون، در کنار مقاومت بینظیر NBR در برابر انواع روغن ، منجر به کاربردهای بی شمار این آلیاژ در صنایع مختلف مانند خودرو سازی و تولید کفپوش های گوناگون شده است.

از جمله دیگر کاربردهای مهم این آلیاژ تولید شیلنگ های صنعتی، روکش غلتک، زیره کفش، روکش سیم و کابل و … است.

گریدهای مختلف NBR/PVC حداقل حاوی 30 درصد PVC به منظور ارتقای پایداری در برابر ازون هستند.

 

ویژگی های کلیدی گریدهای مختلف NBR/PVC:

  • مقاومت عالی در برابر انواع روغن و سوخت
  • مقاومت خوب در برابر شرایط جوی و ازون
  • مقاومت سایشی بینظیر
  • فرایند پذیری عالی و سطح مطلوب قطعات تولیدی
  • قابلیت فوم شدن
  • قابلیت اضافه کردن نرم کننده و کاهش سختی

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.