لاستیک اپی کلرو هیدرین یا ECO چیست؟

لاستیک های هنری و صنعتی مل

لاستیک اپی کلرو هیدرین یا ECO چیست؟

۳۳۲ بازديد

لاستیک اپی کلرو هیدرین یا  ECO چیست؟

 

لاستیک اپی کلرو هیدرین  یا ECO (Epichlorohydrin Rubber)  را می توان الاستومری مشابه با خانواده NBR با مقاومت بهتر در برابر روغن های معدنی و همچنین انعطافپذیری بهتر در دمای پایین معرفی کرد. ECO ها نفوذ پذیری بسیار کمی در برابر گازهای مختلف دارد و پایداری بینظیری در برابر شرایط جوی و تابش ازون دارد.

اپی کلروهیرین یا ECO ، یک الاستومر پلی اتر ویژه است که مجموعه ای از بسیاری از خواص مطلوب نیتریل و نئوپرن را دارا می باشد.

اپی کلروهیدرین به شکل هموپلیمر (CO) و یک کوپلیمر (ECO) که حاوی 50% اتیلن اکساید است در دسترس می باشد. هموپلیمر آن در برابر ازن و ناتراوایی گازی مقاومت فوق العاده ای دارد، در حالیکه کوپلیمر آن از لحاظ جهندگی و انعطاف پذیری در درجه حرارتهای پائین عملکرد بهتری دارد. مقاومت روغنی هموپلیمر و کوپلیمرهای اپی کلروهیدرین تقریبا مشابه یکدیگر هستند،

اپی کلروهیدرین در حال حاضر به صورت یک تر پلیمر  که تشکیل شده است از اپی کلروهیدرین، اتیلن اکساید و مونومر سومی در دسترس می باشد. چسبندگی این الاستومر به الیاف و فلزات بهترین میزان را در میان سه نوع الاستومر مختلف اپی کلروهیدرین دارا است.

از طرفی دیگر در سال های اخیر و در مقایسه با NBR  و CR  اهمیت این لاستیک ها در صنعت اتومبیل سازی به دلیل تقاضاهای فنی بالا افزایش یافته است.

آمیزه های پخت شده اپی کلروهیدرن ترکیبی از خواص بی نظیر و غیر معمول دارند.

مثلا وایتون Viton / FKM  بهترین مقاومت را در برابر تورم در روغن ها و سوخت موتور ها داراست.

 

 

 ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی لاستیک اپی کلرو هیدرین ECO

 

  • سختی: ۴۰ تا ۹۰ شورآ
  • استحکام کششی: ۵۰۰- ۲۵۰۰ پاسکال
  • جهندگی (%):۸۰۰-۲۰۰%
  • مقاومت سایشی: نسبتاً خوب تا خوب
  • چسبندگی به فلز: نسبتاً خوب تا خوب
  • چسبندگی به مواد سخت: نسبتاً خوب تا عالی
  • مانای فشار: عالی
  • مقاومت ضربه ای : نسبتاً خوب تا عالی
  • جهندگی / حرکت ارتجاعی: خوب
  • مقاومت پارگی: نسبتاً خوب تا عالی
  • لرزه گیری: خوب تا عالی
  • مقاومت در برابر شکستگی: خوب

 

 

مشخصات لاستیک اپی کلرو هیدرین  ECO در چیست؟

 

  1. مقاومت خوب به نفوذ پذیری به هلیوم، هیدروژن، نیتروژن، هوا و دی اکسید کربن.
  2. می تواند با گوگرد و یا پراکسید پخت شود.
  3. دیافراگم های پمپ سوخت، شیلنگ، پارچه های پوشش داده شده و لرزشگیرها
  4. تریپلیمر شامل AGE بالا برای بهبود وضعیت پخت و مقاومت به اوزون.
  5. ترپلیمر با میزان ECH  بالا برای بهبود مقاومت گرما و ازن است.
  6. ترپلیمر شامل ECH و AGE به میزان بالا برای بهبود مقاومت در برابر ازن.
  7. پلیمرهای حاوی EO بالاتر از خواص جذب الکترواستاتیک بهتری ارایه می دهند. طراحی شده برای رول چاپگر لیزری.
  8. جداسازی از غلطک و پردازش خوبی دارد و می تواند با گوگرد و یا پراکسید پخت شود.
  9. یک بهبوددهنده چسبندگی برای ترکیبات هیدروین برای کمک به اتصال به FKM، نایلون و سایر ترکیبات لاستیکی.

 

مزایا و معایب لاستیک اپی کلرو هیدرین ECO

از مزایای آن می توان به ناتراوایی فوق العاده در مقابل گازها و بخارات ، مقاومت عالی در مقابل روغن و بنزین ، اکسایش یا محدوده ی وسیعی از درجه حرارت برای سرویس مقاومت خوب در مقابل سیالات با پایه نفتی و حلال ها  و مقاومت خیلی خوب در شرایط جوی، ازن، نور خورشید اشاره کرد.

از جنبه های منفی این الاستومر، چسبندگی آن به الیاف و فلزات است که خیلی کمتر از نئوپرن می باشد و همینطور ناتراوایی فوق العاده آن در مقابل گازهاست که اغلب باعث مشکلات فرآیندی می شود و به دلیل محبوس شدن هوا نواقصی در محصول بوجود می آورد و مقاومت نامطلوب و کم در مقابل حلال های اکسیژنه، مقاومت ضعیف در مقابل بخار و اسیدها جز محدودیت های استفاده از اپی کلروهیدرین ها می باشد.

دوام فشاری بسیار کم و مقاومت در برابر حلالهای غیر قطبی و اسیدها از جمله دیگر ویژگی های برجسته این لاستیک است. هر چند با همه حُسن های ذکر شده برای ECO، باید در کاربری هایی که قطعه تولید شده با حلال های قطبی مانند استرها و کتون ها در تماس است، لاستیک های دیگری را انتخاب کرد. از طرف دیگر ECO مقاومت سایشی کمی دارد و همچنین باید مراقب تماس ECO با فلز نیز بود، چرا که این لاستیک می تواند منجر به وقوع خوردگی در فلزات شود. محدوده دمای کاربرد ECO از -35 °C تا 130 °C است.

علاوه بر این ، اپی هیدروکلروهیدرین دارای مقاومت حرارتی بالا، مقاومت عالی در برابر اوزون ، مقاومت خوب در برابر شعله ، نفوذپذیری خیلی کم در برابر گازها و سوخت موتور ، انعطاف پذیری خوب در دمای پایین و خواص خوب میرایی نیز هستند.

 

کاربردهای لاستیک اپی کلرو هیدرین  ECO

  • تولید واشر، اورینگ
  • روکش کابل های خاص
  • تسمه های خاص
  • کاربرد اصلی لاستیک اپی کلرو هیدرین در صنعت اتومبیل است. از جمله برای ساخت واشرها، دیافراگم ها ، غشاها ، شیلنگ های سوخت ، شیلنگ های هوای داغ و کنترل قطعه های ضربه گیر دارای مقاومت حرارتی و غیره به کار می رود.
Tags: تولید کننده لاستیک اپی کلرو هیدرینتولید کننده لاستیک اپی کلرو هیدرین تولید کنندهتولید کننده لاستیک اپی کلرو هیدرین چیست؟تولید کننده لاستیک اپی کلرو هیدرین خریدتولید کننده لاستیک اپی کلرو هیدرین رابرتولید
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.